Масляний тиждень
закінчуєтся в неділю.
Головною їжею на Масляну були
вареники з сиром, а також млинці, смажені на маслі або смальці. В п’ятницю було
частування тещі. А в неділю - народні гуляння на майдані.
Починали святкувати Колодія на
початку тижня. Заміжні жінки в понеділок зранку збиралися в корчмі "колодкувати".
Вони знаходили невелику колоду, по черзі вповивали її шматками полотна і
залишали в шинку до наступного дня. Так, у понеділок «колодка народилась».
У вівторок колодка «охрестилась» –
жінки знову збиралися в шинку: їли, пили і співали:
Масляна, воротися!
До Великодня простягнися,
Від Великодня до Петра,
А від Петра та до тепла...
До Великодня простягнися,
Від Великодня до Петра,
А від Петра та до тепла...
У неділю відбувалось завершення
життєвої долі «колодки» - жінки «волочили колодку», тобто прив’язували
неодруженим парубкам та дівчатам.
Починаючи з понеділка, жінки ходили
по домах, де є дорослі неодружені хлопці і дівчата, і прив’язували колодку
матерям до ноги - за те, що вони не оженили сина або дочку впродовж останніх
м’ясниць.
В п’ятницю - частування тещі. Колись
був звичай двічі на рік частувати тещу - "щоб горло не пересихало".
Хто оженився восени, віз тещу до себе в гості на другий день Різдвяних Свят
(або на третій день, якщо теща зла). Хто ж оженився в післяріздвяні м’ясниці,
той віз тещу до себе в Масляну П’ятницю. Разом з тещею запрошували й інших
родичів.
Наприкінці тижня проводилися масові
гуляння на майдані. Парубоча Громада встановлювала гладенький та високий стовп
— Колодку, який до того ж часто намащували салом (або іншим жиром), а на верх
підвішували чобіт. Парубоцтво змагалося за право дістати чобіт, найспритніший
отримував приз — пару чобіт для майбутньої тещі.
Всі обрядові дійства супроводжувалися
піснями та хороводами, пригощанням один одного млинцями, закликаючи весну:
Ой, весна, весна, ой, весна-красна,
Що ж ти нам, весно, принесла!
Принесла я вам ясне Сонечко,
Ясне Сонечко у віконечко!
Що ж ти нам, весно, принесла!
Принесла я вам ясне Сонечко,
Ясне Сонечко у віконечко!
Традиційним завершенням гулянь є спалення
величезного опудала Масляної (Мари, Зими), яке символізує проводи холодів і
народження Весни та нового життя.
Використано матеріали з книги Олекси
Воропая "Звичаї нашого народу". Етнографічний нарис.
Комментариев нет:
Отправить комментарий